شناسهٔ خبر: 172088 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

احتمال وزش باد شدید و گردوخاک در ۱۱ استان

گرد و خاک سازمان هواشناسی کشور در پی احتمال وزش باد نسبتاً شدید تا شدید همراه با گردوخاک در ۱۱ استان کشور هشدار هواشناسی سطح زرد صادر کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی در پی افزایش شیب فشاری و احتمال وزش باد نسبتاً شدید تا شدید همراه با گردوخاک در نواحی مستعد، از روز سه‌شنبه ۲۶ تیر تا روز پنجشنبه ۲۸ تیرماه، هشدار هواشناسی سطح زرد صادر کرد.

این سامانه در شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی، قم، مرکزی، شرق و جنوب سمنان، شرق کرمان، شمال اصفهان، یزد، جنوب تهران، خوزستان و ایلام فعالیت خواهد داشت.

در پی فعالیت این سامانه احتمال خیزش گردوخاک در مناطق مستعد، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال وجود دارد.

در نتیجه به مواردی همچون پرهیز از کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، عدم جابه‌جایی با گلایدر و بالگرد، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول‌پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها و بسته نگه داشتن درب سالن‌های پرورشی توصیه می‌شود.